Friday 6 February 2015

Naturopati

Naturopati didasarkan pada keyakinan bahwa tubuh menyembuhkan dirinya sendiri. Tubuh akan memperbaiki dirinya sendiri dan sembuh dari penyakit secara spontan jika berada dalam lingkungan yang sehat.

Istilah "naturopati" berasal dari bahasa Yunani dan Latin, dan secara harfiah diterjemahkan sebagai "Rawatan secara semulajadi penyakit". naturopati moden berkembang daripada pergerakan '''Penyembuhan Semulajadi Eropah'''. Istilah ini dicipta pada tahun 1895 oleh John Scheel dan dipopularkan oleh Benedict Lust, "bapa naturopati A.S". Bermula pada tahun 1970-an, terdapat kebangkitan semula kepentingan di Amerika Syarikat dan Kanada bersama-sama dengan gerakan kesihatan holistik.
Pengamal Naturopati berpecah kepada dua kumpulan, naturopati tradisional dan pakar perubatan naturopati. doktor Naturopati menggunakan prinsip-prinsip naturopati dalam konteks amalan perubatan konvensional. Naturopati terdiri daripada kaedah rawatan yang berlainan tahap penerimaan oleh masyarakat perubatan konvensional yang berbeza-beza; rawatan ini terdiri daripada rawatan standard yang berasaskan bukti, homeopati dan amalan-amalan lain yang kadang-kadang berciri-ciri sebagai pseudosains.

Naturopati diamalkan di banyak negara, terutama Amerika Syarikat dan Kanada, dan tertakluk kepada standard peraturan dan tahap penerimaan yang berbeza. Skop amalan yang berbeza-beza secara meluas di antara bidang kuasa, dan naturopaths dalam bidang kuasa hampir tidak dikawal boleh menggunakan gelaran Doktor Naturopathic (ND) atau tajuk lain tanpa mengira tahap pendidikan.

Sokongan falsafah dan metodologi naturopati kadang-kadang bercanggah dengan paradigma perubatan berasaskan bukti (EBM). naturopaths Ramai yang menentang vaksinasi.



Sejarah

"Bapa Perubatan" Yunani, Hippocrates,di anggap sebagai pengasas pertama perubatan naturopathic, sebelum istilah ini sendiri wujud. Amalan moden Naturopati mempunyai akar umbi dari gerakan Penyembuhan Semulajadi Eropah semasa abad ke-19 . Di Scotland, Thomas Allinson mula menyokong "Perubatan bersih" dalam tahun 1880-an, menggalakkan diet dan senaman yang semulajadi dengan mengelakkan tembakau dan pekerjaan yang keterlaluan. sanipractor panjang kadang-kadang digunakan untuk merujuk kepada naturopath, terutamanya di rantau Barat Laut Pasifik Amerika Syarikat

Istilah Naturopati Mula diguna pada tahun 1895 oleh John Scheel, dan dipopularkan oleh Benedict Lust, "Bapa Naturopati AS" Lust telah dididik dalam hidroterapi dan lain-lain amalan kesihatan semulajadi di Jerman oleh Sebastian Kneipp;. Kneipp menghantar Lust ke Amerika Syarikat untuk menyebarkan kaedah drugless (Rawatan tanpa dadah). Lust takrifkan naturopati sebagai disiplin yang luas dan bukannya kaedah tertentu, dan termasuk teknik seperti hidroterapi, perubatan herba, homeopati, serta melarang makan berlebihan, teh, kopi, dan alkohol. Beliau menyifatkan badan dari segi rohani dan vitalistic dengan "pergantungan mutlak kepada kuasa-kuasa kosmik oleh sifat manusia."


Sumber Internet

No comments:

Post a Comment