Wednesday 4 November 2015

Rawatan akupunktur buah pinggang

Buah pinggang atau ginjal merupakan organ yang mempunyai tugas-tugas penting di dalam badan manusia antaranya:
  • menyingkirkan air dan hasil buangan, dadah dan toksin
  • menyelaraskan jumlah air dan garam, dan pH darah
  • mengawal tekanan darah
  • merembeskan hormon


Masalah buah pinggang semakin menular di dalam masyarakat kita maka pelbagai rawatan dan petua menjadi pilihan dalam merawat masalah buah pinggang termasuk kaedah menguatkan buah pinggang. Tahukah anda bahawa rawatan akupunktur mampu menguatkan buah pinggang? Terdapat beberapa titik akupunktur yang dapat menguatkan fungsi buah pinggang itu kembali. Saya akan senaraikan titik-titik tersebut beserta khasiatnya.

Buah pinggang di dalam perubatan tradisional Cina bertanggungjawab sebagai organ yang menentukan kesihatan seksual bagi lelaki dan wanita, menjadi jus untuk keinginan seks, kesuburan dan pembiakan. Buah pinggang juga berfungsi dalam menguatkan fungsi hati (liver). Oleh itu jika buah pinggang kuat dan sihat maka hati (liver) pun sihat. Bagi sesiapa yang ingin meningkatkan mutu kesihatan seksualnya atau merawat masalah seksualnya maka rawatlah buah pinggang anda. Insya Allah akan terasa keberkesanannya.

Titik-titik akupunktur untuk menguatkan buah pinggang

  1. Titik akupunktur Taixi KID3
    Sifat: menguatkan buah pinggang, mengatasi penyakit kelamin lelaki dan wanita
    Khasiat: sangat bagus untuk masalah impotensi, kencing malam, kitaran haid tidak teratur, cirit-birit, sakit tekak, sakit gigi, asma, tidak boleh tidur, sakit pinggang, sakit ketika kencing dan hiperseks.
  2.  
  3. Titik akupunktur Fuliu KID7
    Sifat: mengatur pori-pori, mengawal fungsi pundi kencing, menguatkan buah pinggang
    Khasiat: bagus untuk peluh tidak keluar, bengkak-bengkak, peluh terlampau banyak, cirit-birit, radang testis, penyakit shock.
  4.  
  5. Titik akupunktur Yingu KID10
    Sifat: menghilangkan kelembapan, melancarkan kencing, menguatkan buah pinggang
    Khasiat: elok untuk masalah hernia, pendarahan (wanita), impotensi, batu karang dalam buah pinggang, sakit sendi lutut bahagian dalam dan sesak nafas kerana paru-paru bengkak.
  6.  
  7. Titik akupunktur Shenshu BL23
    Sifat: menguatkan buah pinggang, menguatkan pinggang, menguatkan pendengaran
    Khasiat: bagus dalam merawat masalah kencing berdarah, kerap kencing, kencing malam, sakit pinggang, keluar mani tanpa sengaja (spermatorrhea), impotensi, hiperseks, keputihan, telinga berdesing, tuli dan mata kabur.

Anda boleh menekan titik-titik akupunktur di atas menggunakan jari selama beberapa minit dan ulang untuk beberapa kali.


Sumber maklumat dari : rawatanalternatif4u.com










































1 comment:

  1. Today we live in a world of environmental pollution and food dangerous times. When the human face the vicious disease nephropathy and we think of acupuncture. After years of clinical practice, we find the acupuncture treatment has its unique curative effect on kidney disease !—CD Genomics

    ReplyDelete